poniedziałek, 6 czerwca 2011

"Chleb płaczu" Anna de Graaf

Do pewnego momentu książka bardzo mi się podobała. Ciekawa fabuła, styl pisania, który lubię, a do tego spory kawałek polskiej historii opisany w sposób ciekawy i przejmujący. Już myślałam, że w końcu - pierwszy raz od dawna - natrafiłam na książkę, której nie będę miała nic do zarzucenia, ale... Nie wiedzieć czemu pod sam koniec autorka postanowiła skupić się jedynie na dwóch bohaterach z trzech, całkowicie pomijając postać Jacka, który mnie akurat fascynował, a do tego wprowadziła patos i sformułowania rodem z harlequina, co w połączeniu z jakże cudownym (czyt. nierealno - banalnym) odnalezieniem się głównych bohaterów sprawiło, iż miałam ochotę rzucić książkę w kąt 10 stron przed końcem. Zmusiłam się jednak, przebrnęłam i cieszę się, że już skończyłam, bo dłużej tej całej podniosłości bym nie zniosła!

Szkoda, wielka szkoda, bo zapowiadało się na prawdę ciekawie. Swoją drogą, to bardzo podobne odczucia miałam po przeczytaniu "Imię Twoje Cię wyprzedza..." Nurowskiej i do tej pory zastanawiam się czy kontynuować przygodę z tą autorką.

Moja ocena: 3/6

Opis z okładki:

Hanna Müller jest Niemką z pochodzenia, lecz Polką z wyboru. Jej rodzice, zachowując pozory lojalności wobec władzy niemieckiego okupanta, wyciągają swych polskich sąsiadów z rąk gestapo.

Tadeusz Piekarz, młody inżynier z Łodzi, pracuje przymusowo w firmie Johanna Müllera, opracowując projekty dla armii Hitlera. Miłość, która pojawiła się między młodym Polakiem a córką niemieckiego pracodawcy, zmieniła całkowicie jego życie.

Jacek Duch jest alianckim szpiegiem, działającym w głębokim utajeniu w okupowanej Polsce. Aby wywiązać się z powierzonego zadania, jest gotowy współpracować z każdym, kto ma władzę w swoim ręku. Na liście jego mocodawców jest armia amerykańska, AK i Rosjanie.

To główni bohaterowie barwnej i dramatycznej powieści, której akcja toczy się podczas drugiej wojny światowej w Krakowie, czeskim Turoniu, łagrach Rosji oraz Gdańsku. Opisane są tragiczne losy bohaterów i wielka miłość dwojga ludzi, których otaczający świat stara się rozdzielić. Padają tutaj także pytania ponadczasowe:

Czy miłość może przezwyciężyć nienawiść?
Gdzie jest miejsce wiary w dniach próby i cierpienia?
Co stanowi o sensie życia człowieka?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pięknie dziękuję za każde pozostawione tu słówko.